ניהול זמן

ניהול נכון של הזמן יכול לסייע להשיג את המטרות והיעדים שלך בצורה יעילה יותר ולהגביר את ההשתתפות שלך במצבים שונים בחיי היומיום.

מהו ניהול זמן?

ניהול זמן נכון הוא תהליך שכולל מודעות והקפדה על האופן בו אתה משתמש בזמן שיש לרשותך, כך שאתה יותר יעיל ויצרני. ניהול זמן דורש תכנון, ולעיתים קרובות כרוך בשימוש בסוגים שונים של כלים.

אתה יכול לחשוב על ניהול זמן כאל תהליך מחשבתי וגם כפעולה. זהו תהליך מחשבה מכיוון שאתה צריך לחשוב מה המשימות שלך לפרק זמן מסוים, בין אם אתה מתכנן איך אתה רוצה לבלות את היום שלך היום או איך תסיים פרויקט גדול לבית הספר שצפוי להגיע בשבוע הבא.

לאחר שחשבת על המשימות שלך ועל ציר הזמן שלך, עליך להוציא לפועל את התוכנית שלך ולהישאר ממוקד במשימה ככל האפשר. זה לא תמיד קל שכן יש הסחות דעת ואירועים בלתי צפויים שעלולים לשבש את התוכנית שלך. החדשות הטובות הן, שישנם כלים וטכניקות רבות שתוכל להשתמש בהם, ויעזרו לך לנהל את הזמן נכון.

שימוש בכלים וטכניקות לניהול זמן

ישנם כמה כלים נפוצים המסייעים בניהול זמן, בין אם דף ועט ובין אם מכשיר אלקטרוני (למשל טלפון סלולרי, טאבלט, מחשב נייד, שעון מעורר). להלן דוגמאות לשימוש בחלק מהכלים:

  1. רשימת מטלות– יצירה של רשימות מטלות היא שיטה נהדרת לארגון המשימות שלך, גדולות וקטנות. ברשימות יכולות להיות משימות שאינן קשורות זו לזו (כמו לדוגמא “דברים שאני צריך לעשות השבוע”), או לכלול חלוקה של משימות גדולות לשלבים קטנים (כמו לדוגמא “רשימת מטלות למסיבת יומולדת”). אתה יכול להכין רשימות מטלות על דף או על המכשירים האלקטרוניים שלך. יש הרבה אפליקציות לרשימות מטלות הזמינות להורדה או שתוכל להשתמש בתכונות שכבר קיימות במכשיר האלקטרוני שלך.
  2. שימוש ביומן מודפס עם תאריכים ושעות– יומנים  הם לרוב בצורה של מחברות, עם דפים מסודרים בחלוקה לתאריכים ושעות, בהם ניתן לכתוב אירועים חשובים, פגישות, משימות וכדומה. יומנים ניתן לרכוש בחנויות כלי כתיבה, חנויות ספרים וברכישה מקוונת. גם בתוך היומן ניתן לנהל רשימות מטלות יומיות או שבועיות.
  3. לוח שנה-לוח שנה זמין בפורמט מודפס או דיגיטלי, ועשוי להיות שימושי כאשר הוא מוצג מולך (על הקיר, על מסך המחשב). בלוח השנה ניתן לציין אירועים חשובים או תזכורות כגון מבחנים, ימי הולדת, פגישות רפואיות, פגישות עם חברים, חגים.
  4. טיימר (שעון עצר) והתראות– טיימרים והתראות הם פונקציה שקיימת במרבית הטלפונים החכמים והם כלים שימושיים שניתן להשתמש בהם כדי להזכיר לכם מתי עליכם לעשות משהו חשוב, בין אם זה להתכונן לפגוש את חברכם לארוחת צהרים או להתעורר. ניתן להשתמש בהתראות כדי לארגן את היום שלך או רק למשימה ספציפית. ניתן להשתמש בכמה התראות שצריך אם זה עוזר לך לזכור דברים שיקדמו את השגת המטרות שלך.

התגברות על מחסומים בניהול זמן

שיפור ניהול הזמן שלך דורש תרגול, אך עם גישה טובה ונכונות, אתה יכול לעשות שינוי בהרגליך. שינויים קטנים בכיוון הנכון יכולים לעזור לך בניהול הזמן שלך. להלן כמה מחסומים נפוצים בקרב מתבגרים ואסטרטגיות להתגבר עליהם:

“אני תמיד מאחר לפגישות ופעילויות”

  • אם אתה מוסח ולא מודע לפרק הזמן שיש לך?  אתה יכול לנסות להגדיר התראה בטלפון שלך.
  • האם אתה יוצא די מוקדם כדי להגיע לאן שאתה צריך להגיע? קח טווח ביטחון, אם אתה צריך 15 דקות להגיע לאנשהו והקצבת לעצמך 13 דקות, ייתכן שלא נתת לעצמך מספיק זמן, ויש אירועים שאיננו יכולים לשלוט בהם (כמו פקקים, אנשים שפוגשים ועיכובים לא צפויים). קח מעט יותר זמן ממה שאתה מעריך שייקח לך.
  • האם אתה נותן לעצמך מספיק זמן לסיים את המשימה הנוכחית שלך לפני שתתחיל במשימה הבאה שלך? תהיה המשימה והפעילות אשר תהיה, חשוב תמיד להשאיר מרווח זמן בין משימות, כדי לארגן מה שסיימת ולהתארגן לקראת המשימה הבאה.

אני תמיד מתחיל משימות ברגע האחרון”

  • נסה לחשוב איך אתה מרגיש לגבי הפעילות או המשימה? אולי אתה משאיר את הדברים לרגע האחרון כי אתה לא מעוניין או אולי זה מרגיש גדול מידי או קשה מדי.
  • האסטרטגיה הטובה ביותר להתגייס למשימה למרות הקושי היא לפרק את המשימה לחלקים קטנים יותר וניתנים לניהול יותר ולהתחיל במשימות מוקדם יותר. במקום לעשות את הכל בבת אחת, נסה לעשות קצת בכל פעם על פני מספר ימים.

“יש לי הרבה זמן פנוי ואני לא יודע מה לעשות אתו”

  • האם אתה מתקשה לזהות במה להתחיל? נסה להכין רשימת סדרי עדיפויות ולחשוב על כל הדברים שאתה רוצה לעשות. עכשיו השווה רשימה זו למתרחש בחיי היומיום שלך. תוכלו לחשוב על אילו פעילויות תרצה להוסיף, ואולי למחוק את אלה שאינם משמעותיים, נחוצים או חשובים לך.
  • האם אתה מוסח בקלות על ידי מדיה דיגיטלית? העולם הדיגיטלי מחפש ללא הרף את תשומת ליבנו, בין אם אנו מודעים לכך ובין אם לא. אפליקציות למדיה החברתית, האינטרנט ותוכניות הטלוויזיה יכולות להוות מקור הנאה וגם מקור מתח. נסה לחשוב האם אתה מושפע באופן שלילי מ”הסחות דעת דיגיטליות” (כמו הודעות קופצות בנייד), ובדוק אם אתה יכול להפחית את ההתראות ממכשירים אלו או את משך הזמן שאתה מוסח.

“אני לא יודע איך ליהנות מכל הפעילויות בלוח הזמנים העמוס שלי”

  • האם לוח הזמנים שלך עמוס ביותר מדי פעילויות? חשוב על הביטוי “איכות על פני כמות”. אם אתה מגלה שאתה לא מסוגל ליהנות מכל הפעילויות שאתה עושה מכיוון שאין לך מספיק זמן ליהנות מכל אחת מהן, נסה לזהות מאילו פעילויות אתה הכי מתלהב, ואילו פעילויות אתה יכול לעשות פחות. בדרך זו תוכל למקד את זמנך במספר פעילויות שהן באמת משמעותיות עבורך. זה בסדר לערוך שינויים מידי פעם בהתאם למה שהכי מתאים לך.