הגדרת מטרה ותכנון השלבים להשגתה
תוכנית ה- SPAN נועדה לעזור למתבגרים ובוגרים צעירים עם אוטיזם להגדיר מטרות יומיומיות, שנועדו לשפר עצמאות בתפקודים היומיומיים, טיפול עצמי, לימודים, עבודה, פנאי והשתתפות חברתית.
בתהליך משותף עם המלווה, המשתמשים יגדירו מטרה משמעותית עבורם ויפעלו להשגתה.
התכנית בנויה על תהליך הכולל מספר שלבים: GOAL-PLAN-DO-REVIEW
GOAL – קביעת המטרה
מטרה שתוגדר בתכנית צריכה להיות משמעותית וחשובה למתבגר. המטרה יכולה להיות קשורה לכל תחום בחיים: פעילויות יומיומיות, טיפול עצמי, לימודים, עבודה, פנאי והשתתפות חברתית. המטרה צריכה להיות ניתנת להשגה בטווח הזמן של התכנית, ממוקדת ומדידה.
דוגמאות למטרות שהציבו אחרים:
- לשחק כדורגל במגרש השכונתי עם חברים מהכיתה
- לארגן מערכת שעות בתיק בית הספר בכוחות עצמי
- לאפות עוגה לארוחת שבת משפחתית
- ללכת לסרט עם חבר/ה
- לנסוע לבד באוטובוס לחוג שחייה
- לצאת בזמן להסעה של בית הספר
- ללכת לקנות בגדים עם חבר/ה
- להכין קליפ למסיבת הסיום
- להכין לעצמי את ארוחת הצהריים
- לארגן לעצמי מסיבת יום הולדת
- ללכת לגלידה עם חברים
- למצוא עבודה שמתאימה לבני נוער
- לארגן לי את לוח הזמנים השבועי
- ליצור לי חשבון פייסבוק
- להתחיל ללכת למכון כושר
PLAN- יצירת תכנית שתוביל להשגת המטרה, בחלוקה לשלבים
תכנית להשגת מטרה מורכבת ממספר יעדים/משימות, הגדרת זמנים להשלמת כל יעד/משימה, ניסיון לצפות אתגרים שיכולים להפריע להשלמת השלבים, ושימוש באסטרטגיות אישיות שיכולות לעזור לך בכל שלב.
טכנולוגיית ה- SPAN נועדה לסייע למשתמשים לזהות את הצעדים והאסטרטגיות המתוכננים על מנת להגיע להשגת המטרה.
מומלץ לקבוע תכנית נפרדת לכל מטרה שברצונך להשיג.
DO- ביצוע התוכנית שבניתי להשגת המטרה, שלב אחרי שלב
ביצוע השלבים של התוכנית מתבצע שלב אחרי שלב או במקביל.
בכל שלב יש לבחון:
- האם עשיתי את השלב כמו שצריך?
- האם זה מה שציפיתי להשיג בשלב זה?
- האם עמדתי בזמן שהקצבתי לשלב זה?
- האם ניתן להמשיך לשלב הבא?
- האם יש שינויים שכדאי לי לבצע בתוכנית?
REVIEW- סקירה ובחינה של התוכנית, מה הצליח ומה פחות, שינויים נדרשים
- האם הצלחתי להשיג את המטרה?
- האם זה לשביעות רצוני?
- האם הרווחתי עוד דברים בדרך?
- מה הייתי יכול לעשות יותר טוב?
- האם אני רוצה לקבוע מטרה חדשה?